slapeloosheid

3 Gezonde tips om stress door slapeloosheid te doorbreken

Slapeloosheid is voor veel mensen een groot probleem. Slaap is essentieel om je lichaam en je geest gezond te houden. Je functioneert beter als je genoeg slaapt, je bent minder geïrriteerd en je bent positiever ingesteld. Maar als je te veel stress ervaart, dan wordt je slaap hierdoor verstoord. En dat kan weer leiden tot meer stress, waardoor je in een vicieuze cirkel terecht komt. Lees verder hoe je dit op een gezonde manier doorbreekt.

  1. Leer hoe je zorgen loslaat

slapeloosheidVeel mensen nemen – soms letterlijk, soms figuurlijk – hun werk mee naar huis. Dit is logisch aangezien het moeilijk is om alle problemen na een volle dag werk zomaar weer los te laten. Freelancers die thuis werken, huismoeders of studenten kunnen hier ook last van hebben.

Als je ’s avonds niet kunt ontspannen, dan heeft dat direct invloed op je nachtrust. Het is lastiger om in slaap te komen en je wordt waarschijnlijk meerdere malen per nacht wakker. Misschien heb je nare dromen of slapeloosheid.

Een goede manier om je zorgen los te leren laten is door mindfulness te oefenen. Dit betekent dat je met je volle aandacht in het moment bent, bij wat je aan het doen bent en hoe je lichaam aanvoelt.

  1. Houd een vast ritme aan

Probeer elke dag op dezelfde tijd naar bed te gaan en op te staan, zelfs in het weekend. Mensen zijn gewoontedieren, dus conditioneer jezelf om een bepaald slaappatroon aan te houden. Hierdoor activeer je en behoud je je circadiane ritme (je lichaamsklok).

  1. Gebruik je slaapkamer alleen om te slapen

Zet geen tv in je slaapkamer. Veel mensen houden ervan om in bed tv te kijken voordat ze gaan slapen of op hun laptop nog even een serie te kijken. Dit zorgt echter voor te veel impulsen, waardoor je brein niet tot rust kan komen.

Zelfs het minste licht van je iPhone kan je hersenen laten denken dat het tijd is om op te staan. Zorg dus voor een donkere slaapkamer, waardoor je lichaam genoeg melatonine (slaaphormoon) aan kan maken en verwijder alle elektronica uit je slaapkamer.